
Grupa Krasnale w roku 2021/2022 przystąpiła do projektu EKOKULTURALNE PRZEDSZKOLE.
Uczestnictwo w nim polega na podejmowaniu różnorodnych akcji – tzw. ekowyzwań na rzecz naszej planety aby już od najmłodszych lat zaszczepić w dzieciach chęć do działania i pokazać, że każdy ma wpływ na kondycję Ziemi i jest za nią odpowiedzialny. Pamiętajmy, że nawet najmniejsze pojedyncze działanie na rzecz naszej planety jest ogromnie ważne.
„Ekokulturalne przedszkole” to projekt ekologiczny dla przedszkoli którego zadaniem jest inspirowanie nauczycieli do podjęcia konkretnych działań ekologicznych w placówkach, jak i do promowania ekokultury wśród przedszkolaków.
Cele Projektu:
* poszerzanie świadomości ekologicznej;
* kształtowanie postaw i nawyków korzystnych dla środowiska naturalnego;
* rozbudzanie poczucia współodpowiedzialności za ochronę środowiska;
* rozwijanie umiejętności racjonalnego korzystania z zasobów naturalnych
* zapoznanie z ideą życia bez odpadów – zero waste;
* kształtowanie postawy społecznej świadomego i odpowiedzialnego konsumenta;
* nawiązywanie współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Na grupy przedszkolaków, którym uda się uzupełnić wszystkie dziewięć listków – ekowyzwań na plakacie z drzewem (wywieszonym na gazetce w holu Naszego przedszkola) , czeka certyfikat i tytuł EKOKULTURALNEGO PRZEDSZKOLA !
EKOWYZWANIE nr 1 Zielona sala.
EKOWYZWANIE nr 2 Kącik makulatury.
EKOWYZWANIE nr 3 Hotel dla owadów.
EKOWYZWANIE nr 4 Ptasi bar.
EKOWYZWANIE nr 5 Pożeracz zakrętek.
EKOWYZWANIE nr 6 Drugie życie zimowych ubrań
EKOWYZWANIE nr 7 …wkrótce
EKOWYZWANIE nr 8 …wkrótce
EKOWYZWANIE nr 9 …wkrótce
Zapraszam do obejrzenia fotorelacji z realizacji projektu znajdującej się na stronie internetowej Przedszkola w Galerii Grupy Krasnale.
Koordynator projektu: Małgorzata Wielgosińska
Od stycznia 2022r. nasze przedszkole przystąpiło do proekologicznej akcji pt. „Kolorowe Kredki” wspierającą recykling i uczącą dzieci ograniczania konsumpcyjnego stylu życia.
Kilka słów, o co nam chodzi:
Mamy fioła na punkcie kolorów, pomagania i tworzenia… Nasze przedszkole postanowiło przyłączyć się do akcji „Kolorowe Kredki”, które zostało zorganizowane przez Szkołę Podstawową im. Ignacego Jana Paderewskiego ul. Szkolna 1 w Zagościniec,05-200 Wołomin
Oto kredkowy niezbędniczek:
Można podarować częściowo używane, niekompletne, niepotrzebne bądź nowe kredki, piórniki lub inne artykuły biurowe. Nasze przedszkole przekaże je do Szkoły Podstawowej im. Ignacego Jana Paderewskiego ul. Szkolna 1 w Zagościńcu, które potem trafią do zaprzyjaźnionych miejsc dla dzieciaków.
Chętnie przyjmujemy używane i nowe ostre temperówki, które ułatwią pracę tamtejszym wolontariuszom. Obecnie nie przyjmujemy kredek świecowych.
Szkoła Podstawowa w gminie Wołomin pracuje z bardzo młodymi wolontariuszami od 6 lat do 16 uczą ich przede wszystkim, że bycie wolontariuszem nie polega głównie na zbieraniu pieniędzy oraz, iż pracą swoich małych rąk mogą osiągnąć wiele. Wykorzystują rzeczy i przedmioty, które większość ludzi wyrzuciłaby na śmietnik. Zbierają niekompletne, częściowo zużyte i niepotrzebne kredki. Na czym polega nasza akcja? Zebrane kredki zostaną posegregowane i będą poddane obróbce. Najstarszy 80 letni wolontariusz i emerytowany krawiec w jednej osobie zasiada do maszyny i z pozyskanych materiałów szyje kolorowe piórniki. Piórniki zapełnione odrestaurowanymi kredkami są przekazywane do szpitali, szkół przyszpitalnych i świetlic środowiskowych lub do fundacji wspierających dzieci. Drewniane kredki, które są w gorszym stanie, są przerabiane na kredkowe małe dzieła. Kredkowa biżuteria i inne przedmioty z kredek są przekazywane na różne aukcje charytatywne, wspierając zbiórki pieniędzy.
Przyłącz się! Akcja trwa do końca czerwca 2022r.
Kredki na koniec czerwca zostaną wysłane na adres: „Kolorowe Kredki”
Szkoła Podstawowa im. Ignacego Jana Paderewskiego Szkolna 1 Zagościniec 05-200 Wołomin.
Kredki lub inne art. biurowe wrzucamy do pojemnika znajdującego się przy wejściu do przedszkola.
Za udział w naszej akcji są przewidziane upominki😊
Koordynator zbiórki:
Monika Górnik
Katarzyna Wawrzeńczyk
W roku przedszkolnym 2021/2022 Grupa KRASNALE przystąpiła do Ogólnopolskiego Programu Kraina Zmysłów SENSORYCZNIE SIĘ ROZWIJAM, BO SKACZĘ, BIEGAM, BADAM I DOTYKAM.
Program ten ma na celu wsparcie rozwoju dzieci poprzez stymulację zmysłów dostarczając im wrażeń sensorycznych w formie zabawowej. Program ten nie jest formą terapii zaburzeń przetwarzania sensorycznego, ale funkcją jego jest wsparcie rozwoju dziecka. Program odwołuje się do Podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Kraina Zmysłów wskazuje pomysły, zadania do wykonania, niezbędne do prawidłowej stymulacji zmysłów niezbędnej do osiągnięcia przed dziecko harmonijnego rozwoju.
Program pozwoli/ wpłynie na:
– uzmysłowienie dzieciom czym są zmysły i jaką rolę pełnią w życiu każdego człowieka,
– kształtowanie i doskonalenie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji społecznych,
– doskonalenie umiejętności współpracy w grupie, zespole, parze, wyciszenie negatywnych i wyzwalanie pozytywnych emocji,
– rozwój psychomotoryczny i ogólną sprawność dzieci,
– rozwój kreatywności i chęci eksplorowania otoczenia poprzez różnorodne dostarczanie bodźców,
– poprawę koncentracji uwagi, koordynacjo wzrokowo- ruchowej,
– lepszą świadomość swojego ciała oraz rozwijać będzie umiejętność zarządzania nim w przestrzeni,
– doskonalenie umiejętności planowania motorycznego oraz poprawę reakcji równoważnych,
– zmniejszenie negatywnych reakcji pojawiających się na różne bodźce sensoryczne poprzez odpowiednie aktywności wpływające na normalizację pracy poszczególnych zmysłów.
Zakłada się, że dzieci:
– będą miały możliwość wielozmysłowego poznania i eksplorowania otoczenia niezbędnego do rozwoju prawidłowej integracji sensorycznej,
– będą poznawały różne przedmioty ich strukturę i fakturę poprzez manipulację nimi z jednoczesnym dostarczaniem wrażeń sensorycznych,
– będą miały możliwość stawić czoła ograniczeniom oraz uprzedzeniom sensorycznym poprzez podejmowanie prób przełamywania trudności podczas zabaw wielozmysłowych,
– będą uczestniczyć w aktywnościach rozwijających pomysłowość, samodzielność w tworzeniu pomocy sensorycznych,
– poprzez konstruktywną zabawę stymulującą zmysły będą lepiej radziły sobie z trudnymi emocjami i wspierały regulację poziomu pobudzenia.
Program ten będzie trwał cały rok szkolny i będzie polegał na wykonywaniu konkretnych zadań, związanych oczywiście ze zmysłami. Poniżej w skrócie przedstawiam Państwu wykonane już zadania:
WRZESIEŃ:
• ZMYSŁY…..CO TO TAKIEGO? Zapoznanie dzieci ze zmysłami oraz funkcją, jaką pełnią życiu każdego człowieka z wykorzystaniem zagadek.
ZMYSŁOWY KĄCIK: stworzenie kącika, który będziemy wyposażać przez cały rok.
SENSORYCZNY PRZYJACIEL: za pomocą różnych materiałów sensorycznych przygotowanie postaci, która towarzyszyć nam będzie przez cały rok. Nasza postać ma na imię „Tęcza” i towarzyszyć będzie dzieciom podczas realizacji kolejnych zadań Krainy Zmysłów.
ZNAM WSZYSTKIE ZMYSŁY-HYMN: zapoznanie z tekstem i melodią hymnu Krainy Zmysłów.
PAŹDZIERNIK:
POLISENSORYCZNE ZABAWY Z OWOCAMI: zabawy dotykowe z owocami, rozpoznawanie różnych owoców za pomocą dotyku (różnicowanie owoców pod względem faktury, wielkości, ciężaru) oraz rozpoznawanie owoców po zapachach bez kontroli wzroku.
SENSORYCZNE WARZYWA: zabawa z wykorzystaniem pudła sensorycznego, rozpoznawanie różnych warzyw za pomocą dotyku (różnicowanie warzyw pod względem faktury, wielkości, ciężaru), zabawy z marchewkoliną- wykonanie masy sensorycznej z marchewek oraz mąki ziemniaczanej i odbijanie z powstałej masy różnych kształtów. Zorganizowanie wystawy stworzonych prac sensorycznych w zmysłowym kąciku.
PUDŁO SENSORYCZNE: wykonanie magicznego sensorycznego pudełka, które posłuży nam do zabaw mających na celu stymulację zmysłu dotyku pod względem różnicowania cech przedmiotów bez kontroli wzroku, pudło sensoryczne staje się kolejnym elementem wyposażenia naszego kącika zmysłowego.
LISTOPAD:
MEMO SŁUCHOWE: rozpoznawanie różnych dźwięków z wykorzystaniem mema słuchowego
JESIENNE LEŚNE ZABAWY RUCHOWE: zabawy z wykorzystaniem kart ruchowych.
SENSORYCZNY DYWAN: Zabawa z wykorzystaniem ścieżki sensorycznej.
ZABAWY Z DYNIOLINĄ: wykonanie z ugotowanej dyni i mąki ziemniaczanej masy sensorycznej, lepienie, krojenie, wykrawanie kształtów i odbijania w niej różnych wzorów i stempelków.
JESIENNE BINGO, tworzenie gry z wytłaczanki na 10 jajek i wspólne wyjście na plac przedszkolny w celu zagrania w BINGO, zadaniem dzieci było zapełnić swoje pudełko darami jesiennymi zgodnie z obrazkami przyklejonymi na pudełku. Wygrywała ta osoba, która najszybciej zbierze wszystkie dary. Wtedy głośno mówi: BINGO!
GRUDZIEŃ:
MIKOŁAJKOWY SENSORYCZNY TOR PRZESZKÓD, na sali przygotowany został tor przeszkód w formie pięciu baz do pokonania (1- ścieżki z prezentami, 2- głodny elf, 3- worek św. Mikołaja, 4- dzwoneczek, 5-reniferowe zaprzęgi).
MIKOŁAJKOWE MEMO DOTYKOWE: Za pomocą różnych faktur dzieci oklejają przygotowane szablony tak, aby powstał zestaw dotykowy o zróżnicowanych fakturach, zabawa polega na rozpoznawaniu różnych faktur za pomocą dotyku.
ŚWIĄTECZNE ZAPACHY: stymulacja zmysłu zapachu za pomocą naturalnych produktów: cytryna, pomarańcza, cynamon, grzyby suszone, kakao, przyprawa do piernika, laska wanilii, miód, jabłko, gałązka choinki, goździki. Dziecko rozpoznawało produkt po zapachu i wskazywało właściwy obrazek.
PIERNIKOWO I ŚWIĄTECZNIE: stymulacja zmysłu dotykowego, zapachowego, proprioceptywnego poprzez pieczenie i dekorowanie pierników.
Konkurs „Sensoryczna Choinka”: wykonanie choinki dowolną techniką z wykorzystaniem różnorodnych faktur i materiałów.
STYCZEŃ:
OGROMNY ZIMOWY PEJZAŻ, stopy dzieci oklejone zostały za pomocą folii bąbelkowej. W dużym pojemniku umieściliśmy przygotowaną farbę (mąka, woda, barwnik). Dzieci maczając stopami w pojemniku rozprowadzały farbę po WIELKIM arkuszu tworząc w ten sposób zimowe tło. Następnie za pomocą dłoni oraz pianki, farb i brokatu tworzyły brakujące elementy pejzażu ( drzewa, pagórki, góry, bałwana, igloo itp.).
W KRAINIE BAŁWANÓW, zadaniem dzieci było połączenie ze sobą składników (mąka ziemniaczana, olej) zgodnie z instrukcją oraz wyrobienie masy, tak, aby miała odpowiednią konsystencję. Dzieci eksperymentowały ze składnikami jednocześnie bawiąc się nimi. Próbowały stworzyć swojego bałwana wg własnej koncepcji. Do wykorzystania miały również naturalne przyprawy za pomocą których mogły wykonać guziki, oczy. Na samym końcu delikatnie umieszczały kapelusz na głowie bałwana. Tak stworzone grupowe bałwany umieszczone zostały w zimowym kąciku sensorycznym tworząc w ten sposób wystawę.
LUTY:
SENSORYCZNA MATA SERDUSZKOWA, Sylwetę serca formatu a3 ozdabialiśmy za pomocą różnych sensorycznych faktur z wykorzystaniem mocnego kleju (elementy przyklejaliśmy dość wąsko, aby wypełnić jak największą powierzchnię serca). Z tak przygotowanych serc tworzymy ścieżkę sensoryczną. Po wyznaczonym torze dzieci poruszały się zgodnie z rytmem muzyki skocznej/powolnej (do wyboru) bądź w określony wylosowany sposób poruszania np. przodem, tyłem, jak niedźwiedź, jak żaba itp.
SENSORYCZNE WALENTYNKOWE BUTELKI, Do pustej butelki wrzucaliśmy kolorowe cekiny, pompony oraz wypełnialiśmy ją wodą i klejem przezroczystym w proporcjach 80% wody i 20% kleju. Dosypywaliśmy odrobinę barwnika oraz brokatu np. złotego i srebrnego. Tak przygotowaną butelkę mocno zakręcaliśmy po czym wstrząsaliśmy, aby zawartość butelki wymieszała się ze sobą. Sensoryczne butelki są elementem naszego zimowego kącika sensorycznego.
SERDUSZKOWA HOP GRA, na początku rozmawialiśmy czym jest ruch i jakie dzieci mają ulubione ćwiczenia ruchowe. Przygotowane wcześniej małe obrazki przedstawiające wybrane ćwiczenia ruchowe np. skoki, pajacyki, skłony, przysiady itp. wklejaliśmy w narysowane na kartce serca. Tak przygotowane serca z ćwiczeniami zalaminowaliśmy, aby posłużyły na dłużej. Serca z ćwiczeniami rozkładaliśmy po kole w niewielkich odległościach od siebie. Każde dziecko musiało stanąć przy jednym sercu-na kole piankowym . W rytm skocznej muzyki poruszały się chodząc rytmicznie po kołach. Na przerwę w muzyce każdy z uczestników zabawy wykonywał ćwiczenie ruchowe, które znajdowało się na sercu obok koła na którym stało. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
KONKURS „POMOC SENSORYCZNA”, wykonanie przez dzieci z pomocą rodziców pomocy sensorycznej, dowolną techniką, z wykorzystaniem różnorodnych faktur i materiałów.
MARZEC:
ZABAWA SENSORYCZNA ”OGRODNIK”, tor sensoryczny/tor przeszkód.
Osoba rozpoczynająca tor przeszkód otrzymuje kapelusz słomiany-staje się ogrodnikiem.
I zadanie Tor równoważny: nauczyciel przygotowuje tor sensoryczny obok którego porozkładane są po prawej i lewej stronie chwasty (woreczki). Zadaniem dziecka jest podążać po torze stopa za stopą tak, aby z niego nie spaść oraz zbierać do koszyka/ pojemnika woreczki-chwasty.
II zadanie Siła i krzepa: ogrodnik kładzie się na małym kocu na brzuchu. Na plecy kładzie jeden chwast-woreczek który będzie dawał dziecku obciążenie ( dodatkowa stymulacja czucia głębokiego). Zadaniem dziecka jest mocno naciągnąć linę i spróbować podciągnąć się na niej do samego końca tak, aby chwast nie spadł z pleców.
III zadanie W kompostowniku: przed ogrodnikiem ustawiamy małą niestabilną powierzchnię np. poduszki. Zadaniem dziecka jest stanąć na niestabilnej powierzchni wziąć do ręki przywiezione chwasty i trafnie rzucić do wyznaczonego miejsca.
IV zadanie W foliaku: na podłodze rozłożony jest tunel. Zadaniem ogrodnika jest przejść przez cały tunel czołgając się.
V zadanie W wiosennym ogródku: przed ogrodnikiem ustawiony jest pojemnik. W środku pojemnika ukryte są różne kwiatki. Dziecko otrzymuje karteczki na których narysowane są symbole kwiatków, które musi odszukać w pojemniku. Ogrodnik wkłada ręce do pojemnika, szuka i wyciąga z niego tylko te kwiatki, które znajdują się na kartce.
Po wykonaniu wszystkich zadań każdy z uczestników otrzymuje odznakę ogrodnika.
WIOSENNE ZAPACHOWE MEMO, niewielkie pojemniczki plastikowe wypełniamy naturalnymi produktami: rzodkiewka, rzeżucha, koper, cebula, pietruszka, szczypiorek, cebulki kwiatów. Dziecko siada na podłodze w siadzie skrzyżnym, do swojego ubrania przyczepia klamerki w miejscach charakterystycznych części ciała. Przed dzieckiem rozkładamy obrazki produktów umieszczonym w pojemnikach. Następnie prezentujemy dziecku zapachy około 2-3 sekund na każdy zapach przykładając pojemniczek do nosa np. zapach cebuli. Po każdym prezentowanym zapachu dziecko wskazuje na obrazku, co to za produkt a następnie wykonuje trzy obroty wokół własnej osi unosząc zgięte kolana do góry i podpierając się z tyłu rękami. Po wykonaniu aktywności z obrotami dziecko odczepia klamerkę z wybranej części ciała i przyczepia ją do obrazka. Następnie nauczyciel prezentuje dziecku kolejny zapach, po którym pojawia się aktywność ruchowa np. obroty wokół własnej osi, kołysanie na lewo- prawo itp. i dziecko odczepia klamerkę z części ciała i przyczepia ją do określonego obrazka.
W WIOSENNYM OGRÓDKU, sianie i sadzenie roślin w przygotowanych doniczkach. Podlewanie i wykonanie etykiet-co zostało posiane w doniczce.
Doniczki zostały umieszczone w wiosennym kąciku sensorycznym, odtąd każde dziecko staje się ogrodnikiem odpowiedzialnym za grupowy ogródek.
KWIECIEŃ:
KURCZAKOWE ZABAWY, wykonanie żelowego worka.
Na przygotowanych woreczkach strunowych z jednej strony u góry rysowaliśmy obrazek kurczaka, a na dole skorupkę jajka oraz łączący je tor-slalom. Do worka strunowego wlaliśmy rozpuszczoną (ciepłą ale nie gorącą) w około ½ litra wody kopiastą łyżkę żelatyny. Następnie do środka włożyliśmy jeden żółty pompon i zamknęliśmy szczelnie woreczek. Zadaniem dzieci było zaprowadzić pompon po wyznaczonym torze do skorupki.
NASZA PLANETA ZIEMIA, Zanim przystąpiliśmy do zabaw z mąką porozmawialiśmy z dziećmi na temat ochrony Ziemi…
Przed każdym dzieckiem znajdowała się mała „kupka” mąki. Zadaniem dziecka było rozprowadzić mąkę tak, aby powstał prostokąt, po którym można będzie rysować. Gdy każde z dzieci posiadało wyznaczony prostokąt z mąki nauczyciel zadawał zagadki o tematyce ekologicznej, a zadaniem dzieci było narysować za pomocą palców na swoim prostokącie rozwiązanie zagadki ( np. drzewo, ptak, słońce, morze, deszcz, kwiat itp.) Następnie dzieci odmierzały, wsypywały i wlewały do miski po tyle samo mąki, soli i wody. Wszystko razem mieszały za pomocą dłoni aż powstanie jedna gładka konsystencja. Masę bazową dzieliliśmy do dwóch pojemników. Do jednego z nich dzieci dodawały barwnik niebieski , a do drugiego barwnik zielony. Następnie każde z dzieci otrzymało kontur z narysowaną Ziemią. Zadaniem dzieci było za pomocą patyczka wypełnić masą obrazek z zgodnie ze wzorem. Tak przygotowany rysunek wkładaliśmy na 30- 45sek do mikrofalówki, dzięki czemu uzyskaliśmy bardzo ciekawy efekt Ziemi😊
MAJ:
MAJOWA ŁĄKA, Stolik obróciliśmy do góry nogami i owinęliśmy folią spożywczą. Tworzyliśmy kilka warstw, by folia była stabilniejsza, co ułatwiło malowanie. Następnie przygotowaliśmy farby sensoryczne (mąka, barwnik), wylaliśmy je do miseczek i pozwoliliśmy dzieciom malować przy pomocy pędzli.
MAJOWE SKARBY, Do pojemników włożyliśmy przedmioty związane z łąką, które wcześniej zebraliśmy oraz zalaliśmy je wodą. Następnie włożyliśmy je do zamrażalnika i czekaliśmy, aż wszystko się zamrozi. Po zamrożeniu elementów wyciągaliśmy je z pojemników. Następnie za pomocą różnych narzędzi oraz strzykawki z bardzo ciepłą wodą próbowaliśmy wydobyć z lodowej skamieliny kolejne elementy. Dodatkowo lodowe skamieliny posypywaliśmy solą, a następnie obserwowaliśmy jak zaczynały się topić.
SENSORYCZNA ŁĄKA, Dzieci z gołymi stopami usiadły na folii w kole. Każde dziecko otrzymało mała miskę, mąkę olej, wodę + barwnik oraz sól. Do miski dzieci odmierzały określoną ilość poszczególnych składników oraz wszystko mieszały i ugniatały za pomocą rąk do uzyskania masy o konsystencji pizzy. Z tak powstałej masy formułowały duży placek / koło na które wysypały/układały wybrany przez siebie materiał sensoryczny. Kolejna osoba doklejała swój stworzony placek oraz wypełniała go materiałem sensorycznym. W ten sposób z połączonych ze sobą elementów tworzył się jeden duży dywan sensoryczny imitujący wiosenną łąkę. Dzieci mogły poruszać się po dywanie w dowolny sposób, np. idąc gołymi stopami, dotykając go dłońmi.
GRA SENSORYCZNA, wspólne stworzenie gry dydaktycznej pobudzającej wszystkie zmysły, w którą mogliśmy zagrać z całą grupą. Do wykonania gry wykorzystaliśmy różne środki i materiały sensoryczne.
Kolejne zadania wkrótce😊
Na koniec kilka słów od autorki programu-p. Aliny Jeziorskiej:
„W każdym dziecku istnieje silny wewnętrzny pęd ku rozwijaniu integracji sensorycznej, dlatego pozwól doświadczać dziecku świat zmysłami, a dzięki temu pomożesz mu wieść szczęśliwe życie pełne sukcesów na miarę swoich możliwości.”Koordynator :
Małgorzata Wielgosińska